O słuchu i jego rodzajach pisałam >>>TU<<<
Teraz skupię się na konkretnych pozycjach, które pomogą i umilą pracę w domu z dzieckiem.
Aby dziecko mogło zdobywać różne umiejętności w przedszkolu czy szkole, jak chociażby nauczyć się czytać, trzeba je do tego przygotować.
Bardzo często rodzice już w pierwszych miesiącach uczniów pierwszej klasy szkoły podstawowej pytają wychowawców „dlaczego moje dziecko jeszcze nie czyta? przecież codziennie z nim w domu ćwiczę”.
Ważne jest, aby wiedzieć co ćwiczyć i jak ćwiczyć, ponieważ czytanie to wisienka na torcie w całym procesie, które dziecko musi wypracować. Na czytanie składa się wiele czynników, dziś jednak chciałabym się skupić na analizie i syntezie słuchowej, która jest wstępem chociażby do nauki czytania. Zabawy te zaczynamy na etapie przedszkolnym, szlifujemy w okresie wczesnoszkolnym.
-Powiedz, co słyszysz?
LA-TO – LATO
Znacie takie zabawy? W przedszkolu są one na porządku dziennym. A to nic innego właśnie jak synteza słuchowa.
-Podziel słowo LALA na sylaby, ile ich słyszysz?
LA-LA (2). Tego typu ćwiczenia to analiza słuchowa.
Do tego typu ćwiczeń przyda się Wam pomoc właśnie o takiej nazwie „Analiza i synteza słuchowa”. Przeznaczona ona jest dla dzieci w młodszym wieku szkolnym, ponieważ jest ona chociażby w formie kart do uzupełniania, jednak wystarczy podane zabawy przenieść „na dywan i w przestrzeń”, wtedy można je wykorzystać również z przedszkolakiem.
Duża, gruba kartonowa teczka zawiera 30 kart z ćwiczeniami oraz jeden szablon do powielania z odpowiedziami.
Bardzo podoba mi się jakość tych kart :)
Znajdziecie tutaj takie zabawy jak wydzielanie sylab w słowach za pomocą słuchu, słuchowe wyszukiwanie par obrazków, w nazwach których znajduje się taka sama sylaba, na różnicowanie fonemów i wiele wiele innych.
Wiecie co jest ważne? Że każde zadanie poparte jest kolorową ilustracją, co daje nam znów możliwość pracy z kartami również z dziećmi młodszymi, a nie tylko w wieku szkolnym, jak zapewnia autorka.
Drugą pomocą, którą wykorzystasz z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do rozwijania funkcji słuchowych są „Moje układanki”.
Są to sylabowe ćwiczenia do nauki czytania (dwie sylaby otwarte) oparte na metodzie symultaniczno-sekwencyjnej (jest to jedna z technik metody krakowskiej). Stosuję ją w swojej pracy codziennie i widzę jej efekty, dlatego drodzy nauczyciele, terapeuci - tu apel również do Was, abyście zapoznali się z tą metodą, jeśli jej jeszcze nie znacie :)
Dla dzieci z grupy ryzyka dysleksji jest o wiele łatwiejsza niż metoda analityczno-syntetyczna (tzw. czytanie przez głoskowanie), którą zazwyczaj stosuje się w szkołach.
Gruba, poręczna teczka mieści 21 obrazków i na osobnych kartonach podpis w formie globalnej. Na odwrocie każdej pary (obrazka + podpis) znajdziecie podział danego słowa na sylaby (obrazek i podpis). Znajdują się tu również sylaby do samodzielnego wycięcia, co daje ogromne możliwości do wykorzystania. Nadaje się ta pomoc dla dzieci czytających jak i nie czytających.
One również idealnie spiszą się przy ćwiczeniu analizy i syntezy słuchowej, ale i nie tylko. Pomoc ta posiada szeroki zakres ćwiczeń, a co najważniejsze, zawiera ona bardzo obszerną instrukcję wraz z teorią oraz podanymi ćwiczeniami poparte zdjęciami, które rodzic może bez problemu wykonać z dzieckiem w domu.
A tak swoją drogą… uwielbiam gdy pomoce są z grubego kartonu, zapakowane w teczce, takiej naprawdę solidnej :)
Ostatnią pomoc jaką chcę Wam przedstawić jest „Zabawa z rymami” (zestaw niebieski). To kolejna pozycja Wydawnictwa Wir, która jest porządnie zapakowana, a jej zawartość składa się z 32 grubych kart z ilustracjami.
Na odwrocie każdej z nich znajduje się prosta rymowanka. Dorosły ma za zadanie ją odczytać, a dziecko musi dopowiedzieć ostatnie słowo, które zaznaczone jest jaśniejszą czcionką.
Warto tu wspomnieć, że takie „dopowiadanki” idealnie sprawdzą się również dla dzieci, które wchodzą w etap wyrazu i zdania bądź z opóźnionym rozwojem mowy.
Kto z nas nie lubi pomocy, którą można dostosować dla wielu dzieci w naszej pracy?
W instrukcji znajdziecie trzy warianty zabaw proponowane przez autorów.
Zabawy z rymami, jak tworzenie i wymyślanie, ułatwiają dziecku uświadamianie sobie istnienia dźwięków w słowach oraz zwracają słuchową uwagę dziecka na aspekt struktury fonologicznej słów, jak i na intonację, rytm i akcent w wypowiedzi, wzbogacają słownictwo oraz rozwijają umiejętności narracyjne. Ćwiczenia takie można wykorzystać zarówno w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym jak i szkolnym.
Dajcie znać w komentarzu czy ten wpis był dla Was przydatny!
A już niedługo zapraszam Was na kolejny post z cyklu baw się i ucz w domu razem z WIR-em :)
Zapraszam Was również na mój profil na Facebooku i Instagramie :)