Ta strona używa plików Cookies. Proszę zapoznać się z celem ich używania i możliwościami zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Polityka prywatności

Część III

Ruch to naturalna potrzeba każdego człowieka. Dzieci potrzebują ruchu i swobody do nabywania umiejętności już od urodzenia. Sprawność fizyczna całego ciała pomaga mu osiągać kolejne kroki milowe w rozwoju, świadomość własnego ciała oraz przyczyni się do prawidłowego rozwoju mowy.

Mówiąc o sprawności fizycznej mam na myśli motorykę dużą. Nie jest ona dana nam od urodzenia. Kształcimy ją poprzez ruch i działania sterowane, dzięki czemu formuje się sprawność ruchowa ciała.

Jest to nic innego jak ogólna sprawność fizyczna i jego zdolność do wykonywania działań związanych z ruchem. Stanowi ona wszystkie obszerne ruchy, w które jest zaangażowane całe nasze ciało lub jego znaczna część, np. ręce i nogi, czyli codzienne chodzenie, bieganie, pływanie, jazda na rowerze – te jak i inne rodzaje aktywności fizycznej.

b7d0cda0-bf59-11e9-9644-6dacb8270c0f


Z logopedycznego punktu widzenia, w momencie gdy chcemy nauczyć dziecko posługiwania się mową, dobrze jest, gdy połączymy to z jego rozwojem fizycznym, np. układamy dziecko na brzuchu jednocześnie mówiąc do niego, bądź śpiewając mu.

Może nie każdy z Was wie, ale wraz z rozwojem ruchowym następuje rozwój mowy, nie zawsze oczywiście, ale w głównej mierze chodzi tu o dzieci, które nie należą do grupy z ryzyka zaburzeń rozwojowych. Niektóre dzieci z zaburzeniami w rozwoju mają problem z kontrolowaniem własnego ciała.

b0ac68a0-bf62-11e9-9644-6dacb8270c0f

Nauka kolorów, połączona z pionizacją języka. Nabycie nowej umiejętności przez dziecko wywołało taką radość, że cały czas "chwaląc się nią" utrwalało ją podczas zabawy.

Pamiętajmy o tym, aby dziecko mogło poprawnie i świadomie zacząć naśladować nasz aparat artykulacyjny, musi najpierw opanować proste ruchy z zakresu motoryki dużej.

Zadbajmy o wszechstronny rozwój fizyczny już od urodzenia, układajmy dziecko na brzuchu (pomimo sprzeciwu i krzyku -krótko, na chwilę, ale często) oraz na plecach i na bokach.

Sama w dzieciństwie uwielbiałam ruch, a mianowicie taniec. Oprócz takiej ogólnej sprawności fizycznej nauczył mnie jeszcze wielu innych rzeczy. Do dnia dzisiejszego ciężko mi zbyt długo usiedzieć w miejscu ???? A czym skorupka za młodu nasiąknie… wiecie do czego zmierzam? ????

Dlatego właśnie uwielbiam w pracy stosować logorytmikę, która łączy muzykę, ruch i logopedię.

e9233650-bf62-11e9-9644-6dacb8270c0f

Dzięki logorytmice, uczyliśmy się różnicowania dźwięków wysoki-niski, niezbędne ćwiczenie słuchowe to podstawa. Takie zabawy są idealnym urozmaiceniem, przerywnikiem podczas zajęć w grupie.


Mieliście kiedyś sytuację, że zacięliście się/zapomnieliście „jak to się mówi”?

Myślę, że na pewno… A warunkiem posługiwania się zrozumiałą mową jest świadomość poczucia własnego ciała.

2b398c10-bf63-11e9-9644-6dacb8270c0f


W mojej pracy kluczem do sukcesu jest podążaniem za dzieckiem. Zawsze na początku obserwuję i z reguły rzadko, które dziecko pierwsze co robi to siada przy stoliku, zasuwa za sobą krzesło i mówi „co dziś będziemy robić?”. Taka sytuacja jest wyuczona. A do tego potrzeba bardzo dużo czasu, cierpliwości i wytrwałości ze strony mojej, dziecka jak i rodzica. 

47cb15b0-bf63-11e9-9644-6dacb8270c0f


Oczywiście, że dążę o tego, aby dziecko zechciało choć trochę pracować przy stoliku, bo jakby nie patrzeć w przedszkolu i szkole wymaga się pracy stolikowej oraz tego, że trzeba przestrzegać zasad pracy. Dlatego pewnie większość moich zajęć wygląda i jest odbierana przez rodzica jako zabawa. Czasem wychodzi to na plus, a czasem na minus...

Nawet miałam kiedyś dziewczynkę na terapii, z którą zakończyłam już zajęcia, lecz mama chętnie przywoziła ją do mnie nadal, ponieważ tak bardzo lubiła "zabawy" ze mną, choć terapii logopedycznej już nie potrzebowała ???? I na zakończenie powiedziała, że też będzie kiedyś logopedą. Duma rozpierała mnie ogromnie!

9cbde830-bf6e-11e9-9644-6dacb8270c0f


Piszę Wam o tym, aby zachęcić osoby, które pracują z dziećmi patrzenia na nie, dosłownie, patrzenia i podążania za nim.

No i jeszcze jedna ważna zasada. Nie wpasowywuję dziecka w ramy jednej metody, tylko metodę i swoją pracę dostosowuję do dziecka.

Ruch to jest coś, co lubi każde dziecko. Jedne będzie lubiło mniej, inne bardziej, ale można dzięki niemu rozwinąć każdą zabawę, a w każdej zabawie da radę przemycić ćwiczenia.

c873f0a0-bf6e-11e9-9644-6dacb8270c0f

Jak chociażby zabawę w sklep. W tej zabawie utrwalaliśmy głoski i wiele wiele innych funkcji.

e49c0a10-bf6e-11e9-9644-6dacb8270c0f

A kto powiedział, że gdy dziecko ma gorszy dzień, nie można poczytać wspólnie na podłodze?


Wykorzystajmy znane i lubiane zabawy z naszego dzieciństwa, dorzućmy do nich to, co chcemy z dzieckiem wyćwiczyć, a będzie tyle korzyści za jednym zamachem :)

30f35800-bf6f-11e9-9644-6dacb8270c0f

Popularna gra w klasy zmodyfikowana i przerobiona na ćwiczenia artykulacyjne połączona z przeliczaniem. Wykorzystana w pracy w grupie.


Najczęstsze problemy z zakresu motoryki dużej to: 

- zaburzenia równowagi,

- niezgrabność w pokonywaniu przeszkód, 

- słabe panowanie nad szybkością i siłą,

- trudność w integracji wszystkich mięśni, w celu wykonania skoordynowanego działania.


Wykorzystujcie ruch w każdej postaci w swojej pracy. Dziecko nawet nie będzie czuło, że ćwiczy ;)

874984b0-bf72-11e9-9644-6dacb8270c0f
c6f39410-f696-11e9-b98c-67dca3895cd9




Jeśli Wam się podobało i czekacie na więcej dajcie znać w komentarzu!

Zapraszam Was również na mój profil na Facebooku i Instagramie :)



Bibliografia:

  • Marta Bogdanowicz - Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym,
  • Teresa Danielewicz, Anna Koźmińska, Janina Magnuska - Pomoce terapeutyczne dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych,
  • Genowefa Demelowa - Minimum logopedyczne dla nauczycieli przedszkola,
  • Teresa Gąsowska, Zofia Pietrzak-Stępkowska - Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu.
  • Data utworzenia: 15 sierpnia 2019, 13:56
  • Kategoria: brak
  • Tagi:

Kontakt

  • 82-300 Elbląg
  • Poland
Media społecznościowe:

Wyślij wiadomość