Wybrane ćwiczenia do stymulacji lewej półkuli mózgu
Kiedyś usłyszałam „wiesz, 20 lat temu też stosowało się sekwencje, kategoryzacje, kodowanie… tylko inaczej na to mówiono. Nikt tych ćwiczeń tak nie nazywał, a działały w terapii”.
I to jest prawda, ćwiczenia, które chciałabym Wam opisać, nie są odkrywcze, natomiast podoba mi się w metodzie krakowskiej właśnie to, że dzięki tej metodzie są uporządkowane, dokładnie opisane i łatwo zrozumiałe.
O co w tym wszystkim chodzi?
Mianowicie prawa półkula odpowiedzialna jest za symultaniczne, globalne, całościowe spojrzenie, lewa za sekwencyjne, linearne, analityczne.
Większość dzieci, które trafia do mnie do gabinetu odpuszcza głoskę, sylabę w wypowiedzi, przekręca ją, ma problem z uporządkowaniem słów w zdaniu. W tym przypadku stosuję w swojej pracy stymulację prawej jak i lewej półkuli mózgu. Zdecydowanie stawiam większą ilością ćwiczeń, aby pobudzać lewą półkulę, dlatego, że w dzisiejszych czasach przez ilość bodźców typu telewizor, komputer, tablet (wszystko co elektroniczne) stymuluje prawą półkulę mózgu. Ona oczywiście też jest ważna w wypowiedzi, bo odpowiada chociażby za jej prozodię, ale to lewa uporządkowuje mowę, przetwarza reguły w tym językowe, więc na niej tutaj się skupimy.
Aby uaktywnić lewą półkulę stosuję w swojej pracy tzw. ćwiczenia lewopółkulowe:
SEKWENCJE
Mogą być wzrokowe, słuchowe i ruchowe.
Wzrokowe - możemy ćwiczyć je na materiale: tematycznym (obrazki, przedmioty), atematycznym (figury geometryczne oraz symbole) oraz językowym (samogłoski, sylaby, wyrazy, zdania).
Słuchowe - powiązane są z ćwiczeniami pamięci sekwencyjnej (a o rodzajach pamięci i przykładach ćwiczeń już w kolejnym artykule).
Wypowiadamy sekwencję dwu lub kilku przedmiotów. Dziecko ma za zadanie wyczekać do końca i ułożyć tak jak usłyszało zgodnie z kierunkiem czytania i pisania - od lewej do prawej.
Ruchowe - chodzenie po schodach, wspólne gotowanie, ubieranie się, czyli czynności, które wykonujemy każdego dnia.
Moje ćwiczenia sekwencji i układanek lewopółkulowych dla Was do pobrania:
>>>TUTAJ<<<
>>>TUTAJ<<<
>>>TUTAJ<<<
>>>TUTAJ<<<
>>>TUTAJ<<<
SZEREGI
Stopniowe domykaniu rysunku.
Malejąca lub rosnąca intensywność barw.
Mogą być rosnące lub malejące.
KATEGORYZACJE to grupowanie przedmiotów według jakiejś zasady. Dzięki tym ćwiczeniom możemy dostrzec podobieństwa i różnice, a pozwala to na uczenie się reguł społecznych i językowych. Są wyznacznikiem stopnia sprawności intelektualnej dziecka tak samo jak analogie czy wykluczanie ze zbioru.
RELACJE – pokazują powiązanie między dwoma lub kilkoma elementami. Dzięki niej dostrzegamy różnice jak i zależność, która między nimi zachodzi.
KODOWANIE - rozszyfrowanie kodu i ułożenie do pasującej zależności.
Do kodowania możemy zaliczyć m.in. znane układanki lewopółkulowe – trzeba odtworzyć obrazek układając krok po kroku od lewej do prawej, od góry do dołu, zgodnie z kierunkiem czytania i pisania.
Moje ćwiczenia kodowania dla Was do pobrania:
>>>TUTAJ<<<
>>>TUTAJ<<<
>>>TUTAJ<<<
>>>TUTAJ<<<
Puste plansze do wypełnienia materiałem, który chcesz utrwalić:
>>>TUTAJ<<<
>>>TUTAJ<<<
>>>TUTAJ<<<
>>>TUTAJ<<<
A tak kodujemy na zajęciach:
I na koniec często pomijane, ale jakże ważne...
ANALOGIE - ćwiczenia wnioskowania przez analogię pomagają m.in. w uczeniu się odmiany wyrazów i budowania zdań poprawnych gramatycznie.
Dajcie znać w komentarzu czy ten wpis był dla Was przydatny! Czekam na Wasze relacje z kartami pracy, które pobraliście :)
Zapraszam Was również na mój profil na Facebooku i Instagramie :)